یزدفردا: بدن انسان‌ها در مجموع برای جبران تغییرات حاصل از حضور در فضا شرایط خوبی دارد.

به گزارش یزدفردا: براساس تحقیقات جدید، به‌ نظر می‌رسد بدن زنان ممکن است در تحمل شرایط خصمانه و سخت سفر در فضا کمی بهتر از مردان عمل کند.

این یافته‌ها که در پژوهشی جدید به‌ دست آمده و در مجله نیچر منتشر شده، مقدماتی هستند اما می‌تواند کشفی بزرگ در حوزه مقاومت بدن انسان در سفرهای طولانی‌ فضایی در نظر گرفته شود.

در یکی از جامع‌ترین مطالعاتی که تابه‌امروز پیرامون این موضوع انجام شده، محققان دریافتند انسان‌ها در پروسه بهبود از مأموریت‌های فضایی به‌طور قابل‌توجهی خوب عمل می‌کنند؛ بنابراین شاید فتح کیهان همچنان امکان‌پذیر باشد.

به نقل از واشنگتن پست، «کریستوفر میسون»، پژوهشگر ارشد این مطالعه و استاد فیزیولوژی و بیوفیزیک دانشکده پزشکی ویل کورنل، می‌گوید:

«دلیلی وجود ندارد نتوانیم با خیال راحت به مریخ برویم و به زمین برگردیم.»

برای بررسی‌های بیشتر، محققان داده‌های 64 فضانورد ناسا را ​​بررسی کردند.

زن فضا نورد

بدن زنان در فضا کمتر تحت‌تأثیر عوامل تخریب‌زا قرار می‌گیرد

با بررسی فعالیت ژن‌ها و پاسخ‌های سیستم ایمنی در نمونه‌های زیستی، محققان دریافتند زنان فضانورد پس از بازگشت به زمین سریع‌تر از مردان از شرایط پرواز فضایی بهبود می‌یابند. محققان دریافتند مردان به‌طورکلی، بیشتر تحت‌تأثیر پرواز فضایی قرار می‌گیرند.

علت دقیق آن نامشخص است اما پروفسور میسون حدس می‌زند این اتفاق می‌تواند به این دلیل باشد که زنان می‌توانند استرس‌های دوران بارداری را تحمل کنند که به‌نوبه خود به آن‌ها اجازه می‌دهد تغییرات بزرگ در فیزیولوژی و دینامیک مایعات بدنشان را تحمل کنند.

به‌طورکلی عضلات گرم بدن انسان‌ برای بیرون از جو زمین طراحی نشده‌اند. باتوجه‌به اینکه عملاً هیچ نیروی جاذبه‌ای در فضا وجود ندارد، عضلات ما نمی‌توانند کارکرد صحیحی داشته باشند. علاوه‌براین به‌دلیل شرایط ریزگرانش، مواد و مایعات مغذی در بدن ما نمی‌توانند به‌صورت مناسب در خون جریان داشته باشند و عدم‌تعادل‌های بالقوه خطرناکی ایجاد می‌کنند.

به عبارت ساده، بدن انسان تحت فشارهای بسیار زیادی قرار می‌گیرد. بحث بر سر این است که آیا بیومکانیک شکننده ما می‌تواند از مأموریت‌های فضایی طولانی‌مدت، مانند سفر به مریخ، جان سالم به درببرد یا خیر. این تحقیق جدید نشان می‌دهد بدن بشر در مجموع وضعیت خوبی دارد و می‌تواند بیشتر تغییراتی را که بر اثر حضور در فضا به جود می‌آیند، جبران کند.